Musikern - the Musician
Ett offer för sin egen skönhet och sin överbegåvning?
Många musiker har varit detta, och ej endast Mozart,
som bara var den första.
Genom sin initiering i en skönhetsvärld
som transcenderar alla andra
äger musikern den fallenheten
för att värre bli bedragen av sig själv än andra.
Genom sin harmoniska uppfattning
och förmågan att uppfatta livet som musik
kan hon tyvärr bli grymmare bedragen
och på ett mer djupgående plan,
då hennes satsning ej är bara livet utan själen,
och om den då blir bedragen,
till exempel av en utnyttjare eller livsmissbrukare
måste fallet, katastrofen bli långt mer förödande
än om den bara var materiell.
En musiker kan genom sina musikaliska insikter
blott se sina medmänniskor positivt,
då hennes grundinställning är idealistisk,
så idealistisk att den utesluter möjligheten av dess motsats.
Därmed uppstår fall som Schubert, Schumann,
Hugo Wolf, Tjajkovskij, Mendelssohn, Bellini,
krossade av vad som väckte dem ur deras drömmar
som var goda och det högsta goda
och som bara kunde väckas av dess motsats,
av vad som kan liknas bara vid en dödlig våldtäkt.
Det är musikerns dilemma: hennes ideal
kan ej förstås av vad som saknar detta ideal,
hon ser en extra skönhetsdimension
som grymt förnekas av de som ej fattar den –
av okunskap, av dumhet eller av likgiltighet,
det dummaste av allt.
Och ändå, trots så många musikers personliga fatala katastrofer,
så är de så långt lyckligare än de stackare
som aldrig kan förstå musik.
A victim to her beauty and transcendent talent?
Many geniuses of music have been this, not only Mozart,
who was only number one.
Through initiation in a world of beauty
that transcends all others
the musician has a liable propensity
to more than others be the victim of a self-deceit.
Through his harmonious outlook
and capacity to see life through the temperament of music
she unfortunately can more cruelly be deceived
and on a much profounder level,
since her bid is more than just her life but even all her soul,
and if then it is being dragged down and deceived,
for instance by an opportunist or a life-abuser,
the catastrophe must be much more severe
than if it only was material.
Through his poetical and musical temperament
the true musician can but see her fellow beings positively
since her basic attitude is pure idealism
and so idealistic that it must exclude the contrary.
Thereby we have cases such as Schubert, Schumann,
Hugo Wolf, Tchaikovsky, Mendelssohn, Bellini,
crushed by the awakening from their ideal dreams
which but consisted of the highest good
and which could but be wakened by its contrary,
by what can only be described as mortal violation.
That is the dilemma of musicians: their ideal
can not be understood by those who do not have it,
they see an additional dimension and a life of beauty
which is cruelly denied by those who do not grasp it –
from ignorance, stupidity or just indifference,
which is the most stupid thing of all.
And still, in spite of so many musicians’ personal catastrophes,
they are so much more fortunate and happier than those poor devils
who can never understand what music is.
Kan inte undgå att i denna dikt uppleva en parallell med Tjajkowski 6:e symfoni sista satsen. En nästan alltför rik förmåga att blanda tragik och skönhet i samma bryggd, utan någon annan utväg än ett bittert slut, när musiken på slutet, bokstavligen sänker sig ned i graven...